これでサージュの企画も一段落したと思うので、少し語りたいと思います。私がサージュコンチェルトを高く評価しているのは、ここまで直接現実にフィードバックしようとしたゲームは他にないと感じるからです。みんな理想では考えてたけど、今回商品化した土屋さんとガストは本当にすごいと思います。
もちろん実際には多くの不具合とかw、うまくいかなかったところもありましたが、サージュがやったことはコンピューターゲームが発明された時点で、1つの目標だったのではと思います。だから私はもっと知られてほしいという気持ちで、ツイートとまとめブログを始めました。
I suppose Surge Concerto series has been settled here, so I want to talk deeply about it a little. The reason I'm rating Surge Concerto highly is that I feel there's no other video game which tries to feed back to the reality directly as much as this game does. I guess everyone was imagining this kind of game, but it was really amazing Director Tsuchiya and Gust realized it into a commercial product.
Of course, there were not only good points, such as lots of bugs in fact, still I suppose that what Surge Concerto had done was one of the targets from the time when computer video games were invented. Therefore, I had begun to tweet and write this blog because I wanted to let other people worldwide know about this game.
「最初からコンセプト自体は全く変わってなくて、『絆』とか『信じること』とか『人を愛すること』とかそういうものを、ストーリーだけじゃなくて、ゲームならではのインタラクティブな表現手法でやっていく、というのを一番最初の企画書から完成まで一貫して制作しました。」
土屋さん談・アルトネリコ設定資料集(ソフトバンククリエイティブ刊)より
"The concept itself has not changed at all from the beginning. We have consistently tried to create the game by using an interactive method which only video games have, not just a story, to express things such as 'ties', 'to believe in something', or 'to love someone' from the very first proposal to the end."
By Director Tsuchiya, quoted from "Ar tonelico Setting Reference Book" published by Softbank Creative Co.,Ltd.
この時から変わらず、サージュはコンセプトをつきつめた結果なのだろうと思います。現実にはコストの問題もあるし、こういう方向性が商業的にいいのかという壁もありますが、1ファンとしては今後ますます発展してほしいと願います。
本当に、土屋作品に出会うきっかけがあって良かったです。2年も付き合ってくれたイオンと加隈さん、そしてスタッフの皆さんに深く感謝します。オフライン はまだクリアしてないので、私の中では終わってませんけどね!これからもしばらくイオンを愛でる日々を続けたいと思います。
I think his object hasn't changed from this time; Surge Concerto is the result of analyzing this concept thoroughly. In reality, there are problems such as cost and whether this way is good as a commercial product, but I eagerly wish this way of creating video games will be developed more and more as one of fans.
I'm really glad that I had a chance to know works by Tsuchiya-san. I thank deeply to Ion and Kakuma-san who were staying with me for two years, and to all of the staffs. I haven't finished playing OFFLINE yet, so it is still not over inside me, though! I'm going to continue on spending days to love Ion for a while as well as before.
Ion:
I really thank you for this long time.